Digitale TV Weblog

Nieuws en info over digitale tv (2008 – 2016)

  • Het archief

  • augustus 2010
    M D W D V Z Z
    « Jul   Sep »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • Categoriëen

  • Overname artikels

    Indien u een artikel van Digitale TV Weblog gedeeltelijk of geheel overneemt, vragen wij u bij een gedeeltelijke overname de bron te vermelden en bij een volledige overname de bron te vermelden en een link naar het desbetreffende artikel te plaatsen.
    Alvast bedankt.

Inkomstenverlies voor zenders door digitale tv

Posted by dtvfan op 30 augustus 2010

Digitale tv De VRT (Eén, Ketnet/Canvas), VMMa (vtm, 2BE, Jim en vtmKzoom) en SBS België (VT4 en VijfTV) vinden het te gemakkelijk worden om programma’s op te nemen via digitale tv. Dat blijkt uit een brief die de drie omroepen stuurden naar Telenet en Belgacom en die het vakblad InsideTV kon bemachtigen. Mensen kijken steeds meer naar programma’s in plaats naar de zenders zelf. Doordat digitale tv-abonnees makkelijk programma’s op hun decorder kunnen opnemen, verliezen de drie omroepen naar eigen zeggen inkomsten uit hun opvraagdiensten Ooit Gemist, iWatch en C-More. Met deze diensten kunnen digitale tv-abonnees tegen betaling programma’s van de zenders bekijken. Sinds 2008 is de opneemfunctie bij zowel Telenet Digital TV als Belgacom TV gratis. Telenet zou momenteel met de omroepen apart praten. Belgacom begrijpt de omroepen, maar wacht nog even af.

10 Reacties to “Inkomstenverlies voor zenders door digitale tv”

  1. rob said

    Wat is dat voor zever.
    1) ons interesseert een goed programma en niet een zender.
    2) Wij willen de reklameblokken gewoonweg niet.
    3) Weten ze wel bij VRT, VMMa, SBS wel wanneer wij kunnen kijken? Dat lukt niet altijd op de uren dat zij denken hun programma’s uit te zenden. Daarom nemen wij op.
    Net zoals vroeger bij de gewone video recorder.

    Ooit gemist, iWach, C-more heb ik nog niet gebruikt en zal dit ook niet doen aan de huidige tarieven.

  2. Danny Adriaensen said

    Hier gaan we… al sinds de jaren 80 nemen we thuis programma’s op van televisie zonder meerkost. Nu ze een nieuwe manier hebben ontdekt om nog meer geld uit onze zakken te schudden (sms blahblah naar nummer XXXX om deel te nemen is niet voldoende) moet plots het opnemen van programma’s in de privésfeer aan banden worden gelegd. Ik werk in shiften en moet daardoor vrijwel elk programma opnemen wil ik het bekijken, of denken ze nu echt dat ik dat on demand ga betalen terwijl een ander gratis kan kijken?

    Als opnemen betalend wordt is het voor mij simpel, dan bekijk ik 1 aflevering, is het goed, dan wacht ik tot het uitkomt op DVD/Blu-ray en kijk ik voor de rest niet meer naar TV.

    Lang leve DVD en Blu-ray… en het internet!!!!!!!!!!!!

  3. HaCo said

    Voor mij is het ook simpel: wordt opnemen betalend, ga ik over naar TV Vlaanderen digitaal met een ‘open’ digicorder.

  4. chukky2 said

    Nu zijn ze wel heel door aan het draaien .
    Als ze dit doen , heb je ook geen harde schijf meer nodig .

  5. Carl said

    In vele landen zijn de opvraagdiensten gratis te bekijken via internet voor de inwoners van het land (bv Zweden, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, VS,…).
    Hier wil men er geld uitslaan.
    Zeker van de VRT mag je zoiets niet accepteren. Wij betalen belastingen en verwachten niet dat men dan nog eens moet betalen om het opnieuw te zien of op te nemen. Eigenlijk zouden de opvraagdiensten van de VRT gratis moeten zijn.
    Een schande dat men zoiets durft voorstellen om het opnemen ook nog eens betalend te maken. Je kan niet eens een opname deftig overzetten op een DVD. Dat ze iets vragen om de opname over te zetten op DVD of USB zou ik nog begrijpen, maar niet om iets op te nemen.

  6. ToMiKoN said

    Dit is de wereld op zijn kop! Wie heeft zo’n pokkeduur on-demand systeem opgezet! De meeste van dergelijke diensten zijn in onze buurlanden GRATIS!

  7. Luc said

    Een woord: SCHANDALIG! En zeggen dat “net gemist” in de UK en Nederland zelfs ook gratis is!

  8. Rob said

    Ik snap best dat de commerciele Belgische zenders toch nog iets willen verdienen aan de ‘on demand’ abo’s die mensen afsluiten met Belgacom of Telenet. Echter dan moeten de diensten wel betaald zijn ofwel de aanbieders Telenet en Belgacom zouden geld moeten betalen aan VT4 e.d. zodat de diensten kunnen blijven bestaan en de zenders rendabel blijven. Qua advertentie inkomsten zal het wellicht minder worden maar de inkomsten moeten nu meer uit On Demand diensten gaan komen denk ik.

    In Nederland kunnen we van de publieke omroep (Ned 1,2,3) een groot deel van de programma’s via internet gratis terugkijken via uitzendinggmist.nl Ook wordt dit aangeboden bij diverse tv aanbieders (kabel,iptv,glasvezel) waarbij het soms gratis erbij wordt geleverd maar soms ook voor betaald moet worden. De kwaliteit is weliswaar ook hoger dan via internet.

    RTL 4,5,7,8 worden ook deels gratis via internet getoond (rtlgemist.nl) in hoge kwaliteit (1Mbps) echter worden steeds meer programma’s tegen betaling online aangeboden (vanaf 0,99 cent en hoger) Ook bieden de tv aanbieders (kabel,iptv,glasvezel) RTL Gemist aan. De ene aanbieder geeft het ‘gratis’ bij het zenderpakket (met reclame voor/na) maar UPC biedt het ook aan maar daar moet per programma worden afgerekend (vanaf 0,99 cent en hoger). Het gaat hier uiteraard om eigen programma’s en dus niet buitenlandse films/series.

    De zenders SBS6, Net5, Veronica bieden ook online gratis (in lage kwaliteit (500Mbps max) streams. Ook is de gemist dienst via iptv,kabel en glasvezel beschikbaar bij de meeste aanbieders. Ook daar zitten ze soms in een apart betaald pakket maar soms ook inclusief.
    Het gaat hier uiteraard om eigen programma’s en dus niet buitenlandse films/series.

  9. pipo 89564854 said

    ???????? puur geldklopperij…….

  10. eerst stoeft telenet dat er zoveel wordt opgevraagd on demand bij de VMMA en SBS groep en nu opeens roepen die groepen dat er nog amper iets wordt opgevraagd.
    waar zit dan al dat geld dat er wordt aan gegeven.
    of is het omdat de reclameinkomsten zo sterk dalen omdat er op on demand geen reclame tussenzit.

    was te denken dat dit ging gebeuren hé,
    was gewoon te mooi om waar te zijn al die on demand dingen.

Sorry, the comment form is closed at this time.

 
%d bloggers op de volgende wijze: